Zespół ds. Pracy Socjalnej
Do zadań Zespołu ds. Pracy Socjalnej należy w szczególności:
- organizowanie i prowadzenie pracy socjalnej na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin w ich środowisku społecznym,
- udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej,
- pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy,
- udzielanie porad, podejmowanie interwencji kryzysowej oraz pracy socjalnej na rzecz osób
i rodzin w wzmacnianiu lub odzyskaniu zdolności do samodzielnego funkcjonowania
w społeczeństwie, - podejmowanie działań związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie,
- prowadzenie działalności profilaktycznej mającej na celu zapobieganie sytuacjom powodującym konieczność udzielania pomocy,
- prowadzenie procedury „Niebieskiej Karty” w rodzinach doświadczających przemocy oraz kierowanie wniosków do odpowiednich instytucji,
- współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin,
- współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi mające na celu rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów, a w szczególności praca socjalna ze społecznością lokalną,
- organizowanie różnorodnych form pomocy z wykorzystaniem projektów socjalnych, które odpowiadają na zmieniające się potrzeby społeczne,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej poprzez pracę z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji wychowawczej,
- prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej,
- współpraca z Zespołem ds. Wspierania Rodziny w celu przydzielenia usług asystenta rodziny oraz współdziałanie z asystentem rodziny,
- zawieranie kontraktów socjalnych z osobami lub rodzinami znajdującymi się w trudnej sytuacji życiowej w celu jej rozwiązania,
- realizowanie zadań z zakresu ustawy o ochronie zdrowia psychicznego,
- systematyczne wprowadzanie danych osobowych klientów do programu informatycznego POMOST STD i użytkowanie programu zgodnie z jego przeznaczeniem,
- pozyskiwanie danych o klientach na potrzeby przyznania świadczeń z pomocy społecznej
za pomocą programu informatycznego SEPI, - ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej, przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych,
- inicjowanie nowych rozwiązań mających na celu zapobieganie niekorzystnym zjawiskom oraz poprawę sytuacji osób wymagających pomocy,
- sporządzanie analiz i sprawozdań dotyczących realizowanych zadań,
- korzystanie z sytemu teleinformatycznego WYWIAD PLUS przy prowadzeniu postępowań dotyczących pomocy społecznej.