Refundacja podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r.
Odbiorcom paliw gazowych w gospodarstwach domowych, o których mowa w art. 62b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy – Prawo energetyczne przysługuje refundacja podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r.
Podstawa prawna
Art. 18 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz.U. 2022 poz. 2687).
Refundacja podatku VAT przysługuje, jeżeli:
głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł zasilany paliwami gazowymi, zgłoszony do CEEB. Jeżeli dokonano zmiany głównego źródła ogrzewania w trakcie 2023 r., refundacja podatku VAT przysługuje od momentu wpisania kotła zasilanego paliwami gazowymi do CEEB.
jeżeli średni miesięczny dochód netto nie przekracza 2100 zł, w przypadku gospodarstwa domowego jednoosobowego, lub średni miesięczny dochód netto na osobę nie przekracza 1500 zł, w przypadku gospodarstwa domowego wieloosobowego
Refundacja podatku VAT nie przysługuje, jeżeli:
paliwa gazowe służą jedynie do gotowania lub podgrzewania wody użytkowej,
średni miesięczny dochód netto przekracza 2100 zł, w przypadku gospodarstwa domowego jednoosobowego, lub średni miesięczny dochód netto na osobę przekracza 1500 zł, w przypadku gospodarstwa domowego wieloosobowego,
wnioskodawca nie jest stroną umowy z przedsiębiorstwem energetycznym, które dostarcza paliwa gazowe,
nie zgłoszono kotła zasilanego paliwami gazowymi do CEEB,
wnioskodawca korzysta z miejskiej sieci ciepłowniczej.
wnioskodawca korzysta z kotła zasilanego LPG.
Załączniki niezbędne do poprawnego złożenia wniosku:
W każdym przypadku:
faktura VAT (dokumentująca dostarczenie paliw gazowych; faktura z zużyciem prognozowanym nie uprawnia do otrzymania rekompensaty podatku VAT),
dowód uiszczenia zapłaty za fakturę VAT.
Jeśli to niezbędne w danym przypadku:
dokumenty zaświadczające o dochodzie
Jeżeli wnioskodawca oraz członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują wyłącznie dochody podlegające opodatkowaniu, wnioskodawca nie załącza zaświadczeń dotyczących dochodów. Urząd uzyskuje dane dotyczące dochodu podlegającego opodatkowaniu poprzez usługę CSIZS Emp@tia.
Jeśli wnioskodawca lub członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym, należy przedstawić dodatkowe dokumenty dotyczące tych dochodów. Dokumenty te podlegają weryfikacji przez organ rozpatrujący wniosek. Takimi dokumentami mogą być na przykład:
dowód zasądzenia alimentów,
informacje o dochodach uzyskiwanych z gospodarstwa rolnego,
informacje o przyznanym stypendium,
informacja o przyznaniu zasiłku macierzyńskiego.
Termin złożenia wniosku
Wnioski o refundację podatku VAT można składać:
do dnia 29 lutego 2024 r. – w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT,
po dniu 29 lutego 2024 r. – w ciągu 30 dni od otrzymania faktury VAT, która jest przedmiotem wniosku.
Wypłata refundacji podatku VAT
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu refundacji podatku VAT:
na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej,
informuje go o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu refundacji podatku VAT (w przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o refundację podatku VAT).
Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji.
Szczegółowa instrukcja wypełnienia wniosku:
https://bip.mos.gov.pl/energetyka/poradnik-dotyczacy-refundacji-podatku-vat-za-gaz-ziemny/